


REPORT BY BENJAMIN ISMAÏL, HEAD OF RSF’S ASIA-PACIFIC DESK



 3 	  

Couverture : © AFP 

I.    OBSESSION WITH “PEACE AND ORDER”

1    Blitzkrieg on media

2.   Censorship and surveillance – any space left for 
freedom of information online?

3.   Foreign media – threat to Thailand’s image?

II.   IS THAILAND’S PRESS STILL CAPABLE OF FUNCTIONING 
AS WATCHDOG?

1.     Media - victims of its own polarization

2.    Combatting abuse of the lèse majesté law

3.   Phuketwan trial – 19-month fight over media freedom

CONCLUSION

RECOMMENDATIONS

 CONTENTI
  6

   6

 14

 17

 24

 
 26
 
 28
 
 34

39

 40



 MEDIA HOUNDED BY JUNTA SINCE 2014 COUP 

 MEDIA FREEDOM 
134th OUT OF 180 COUNTRIES 

IN THE 2015 
PRESS FREEDOM INDEX

A - Phuket : Alan Morison, 
the Australian editor of the 

Phuket-based news website 
Phuketwan, and his Thai 

reporter Chutima Sidasathian 
were tried before a Phuket  
provincial court from 14 to 

16 July 2015 on charges of 
criminal libel and violating 
the Computer Crimes Act 

in a case brought by the 
Thai Royal Navy. Although  

acquitted in September, they 
fear that Phuketwan may have 

to close temporarily or even 
permanently because the 

website and the company that 
publishes it, Big Island Media, 
have suffered financially as a 

result of the case.

B - Bangkok : The 
NCPO has imposed 

a reign of terror 
since seizing power 

on 22 May 2014. 
An unprecedented 
crackdown on the 

media that began in 
the first few days  after 
the coup has included 

censorship orders, raids 
on news organizations, 
and interrogations and 

arrests of journalists 
and cyber-dissidents. 

The military have 
clamped down on 

the media and have 
tightened government 
control of the Internet.

C - Sa Kaeo 
province : Somyot 
Prueksakasemsuk, a 
journalist arrested on 30 
April 2011, is now serving 
a 10-year jail sentence on 
a lèse-majesté charges 
for publishing two articles 
deemed to have insulted 
the Thai monarchy.

D - Songkhla province: : 
Many Rohingya refugees 
from Burma concentrate in
Thailand’s far south, between 
Burma and Malaysia. After 
the discovery of mass graves 
in Songkhla province and 
allegations of Thai police 
and military involvement in 
the trafficking of Rohingya 
migrants, the authorities 
have reinforced efforts to 
suppress information about 
the Rohingya issue.

B-

A -

C

D



 5 	  

 MEDIA FREEDOM 
134th OUT OF 180 COUNTRIES 

IN THE 2015 
PRESS FREEDOM INDEX

Reporters Without Borders (RSF) visited Thailand in July 2015 to evaluate the situation 
of media freedom and freedom of information after more than a year of military rule 
under Gen. Prayut Chan-o-cha, the head of the National Council for Peace and Order 
and self-proclaimed prime minister.

After seizing power in May 2014, Thailand’s military effected the biggest clampdown 
on freedom of information since the dictatorship of the 1960s. Citizens were jailed 
for reading George Orwell’s 1984 in public or eating a McDonalds sandwich in 
protest against the coup. As a result of the censorship it has imposed, its threats 
and harassment of both local and foreign media, a surge in prosecutions, especially 
for lèse-majesté (criticizing the monarchy), and its increasing use of repressive laws, 
the junta is now seen as one of the region’s most authoritarian regimes as regards 
journalists and freedom of information.

Journalists have fled abroad to avoid being jailed on a charge of “insulting the 
monarchy.” The staff of the news website Phuketwan has been prosecuted as a 
reprisal by the junta for their reporting. And the most critical journalists have been 
summoned by the military and sent to “behaviour readjustment” camps. The message 
is clear: either media outlets get used to censoring themselves carefully or they will 
be prosecuted on charges of threatening “national security” or disturbing “peace and 
order.” Laws have reinforced online censorship and the junta is developing Internet 
surveillance tools that target bloggers, human rights defenders and students who voice 
opposition to the loss in fundamental freedoms.

Buffeted by these different kinds of pressure, exposed to the capricious Gen. Prayut’s 
unpredictability and immersed in the deep political divisions within the population, which 
the military used to justify their takeover, Thailand’s media are navigating in troubled 
waters, alternating between partisan positions, outright opposition to the junta and 
attempts to overcome the divisions.

Fifteen months after the coup and without any date for elections after which the 
military would restore civilian rule, what remains of the media freedom in Thailand that 
was regarded as a regional model just ten years ago?

 INTRODUCTIONI



1. BLITZKRIEG ON MEDIA
A week after the coup, Duncan McCargo, a university academic and expert on 
Thailand, wrote in an article for the New York Times : “There is a script for Thai 
coups: a day or two of shock and awe, seizure of television stations, token tanks 
on the streets – and then swift international reassurance, a plausible interim prime 
minister, an appointed national assembly, a committee to draft a new constitution and 
promises to hold elections within a year (...) The leaders of the May 22 coup are not 
sticking to the 1991 or 2006 scripts.”

The scale of the military intervention and the speed and thoroughness of the 
clampdown on information – on information provided by all local and international 
media and by civil society actors including NGOs, academics and government 
opponents – constituted a blitzkrieg aimed at achieving absolute control over the 
provision of news and information and the shaping of public opinion.

Junta’s four strategies

The coordinated military actions taken in the first few days after the coup included 
prior censorship orders, raids on news organization, and summonses and arrests of 
journalists and cyber-dissidents. The aim of this offensive was the complete control 
of information about the coup and control of all those who might criticize the junta. It 
was combined with a major PR effort designed to legitimize the putsch and project 
the image, nationally and internationally, of an operation that had been carried out 
without violence in order to save the nation. 

OBSESSION WITH 
“PEACE AND ORDER”I
When the military took power by declaring martial law on 20 May 2014 and 
removing the government two days later, they launched a series of operations 
to secure the capital and to bring state agencies and other key entities under 
their control. A spate of emergency measures were announced, of which many 
concerned the media and control of information. Ever since the first days, the 
junta has been clamping down on the media in an unprecedented manner. 
This has not let up. In fact, the military have been stepping up their pressure on 
online information and the foreign media for months.



 7 	  

Blanket censorship strategy – NCPO orders

On the day of the coup, the junta issued a string of announcements restricting media 
activities and preventing freely and independently reported news and information. 
More than ten announcements and as many orders targeted the media and online 
information in the following weeks and months (see box). Almost all of them cited the 
need “to prevent the false and distorted circulation of news and information to the 
general public, the impact of which can lead to misunderstanding and subsequent 
deepening of the conflict.” 

A third of the military’s announcements on the day of the coup concerned freedom of 
information. The media were warned not to publish “news which might be threatening 
to the national security and defamatory to other persons,” “criticism of the operations 
of the NPOMC1 or its officials and other relevant personnel” or “information and 
news which might cause confusion or provoke further conflict or divisions within the 
kingdom.” The general and his associates clearly did not believe in half measures.

Terror strategy – “behaviour readjustment” camps

To ensure that the announcements were having the required deterrent effect, the 
NCPO “invited” the news editors of 18 media outlets, including the main Thai-
language dailies (Thairath, Khaosod and Matichon) and English-language dailies 

Soldiers raid Thai PBS 
headquarters on the 
evening of 22 May 
2014 after the TV 
station ignored 
instructions to 
suspend broadcasting.

© PIAMPHON CHANPIAM

1.
The NCPO was called 
the National Peace 
and Order Maintaining 
Council until 24 May 
2014.



(Bangkok Post and The Nation) for a “talk” on 25 May 2014. Its aim was to 
intimidate them and dissuade them from publishing any criticism of the new regime.

The junta regarded a few journalists as posing a special danger for its image. They 
included Thanapol Eawsakul, the editor of Fah Diew Gan (Same Sky magazine), who 
was arrested on 23 May for participating in a demonstration in Bangkok, and Pravit 
Rojanaphruk, a well-known journalist with The Nation, who responded to a summons 
from the NCPO on 25 May, arriving with an escort of UN officials and a lawyer. He 
was detained alone for five hours and was then taken in a van to a military camp.

“On 21 May, the day before the coup, I wrote an article criticizing the imposition of 
martial law,” Pravit told RSF. “Then I received a summons from the NCPO, to which I 
responded. When I arrived, my phone was confiscated so I couldn’t tweet or post a 
message on Facebook. Then I was taken away. A few other critical journalists were 
also detained. Some were made to sign written pledges, called Memorandums of 
Understanding (MOU), not to join, participate in, or lead any anti-coup movement. 
This kind of pledge obliges you to stay away from any events, and therefore 
stops you from covering them. Those who signed also undertook not to leave the 
country without prior permission. I told them I would not sign any document that 
would prohibit me from expressing any criticism of the government or its policies. 
Nonetheless, I ended up signing a document that allows the military to freeze my 
bank account and allows me to be judged according to their laws.”

Pravit spent seven days in arbitrary detention in one of the “behavioural adjustment 
camps” before being released. “The military haven’t carried out detention without 
charge since the Sarit Thanarat dictatorship in the 1960s,” he pointed out. He 
later described what it was like in the camp in an article for The Nation. While 
the conditions were not extreme, the pressure was enough to break some of the 
detainees psychologically. A day after his release, Pravit received calls from army 
officers, who advised him to stop tweeting and stop criticizing the junta, and warned 
him that he was under close surveillance.

Blackout strategy – military censorship

One of the first official announcements targeting the media instructed all of the 
country’s TV and radio stations to suspend all programming at once.

On 20 May, soldiers stormed into the studios of at least ten TV channels – including 
MV5, DNN, UDD TV, Asia Update, P&P Channel, 4 Channel, Bluesky TV, FMTV, 
T News and ASTV – and stopped them from broadcasting. The next day, four other 
channels joined the list. They were Voice TV, owned by the son of exiled former 
Prime Minister Thaksin Shinawatra, Hot TV, Rescue Satellite TV and a satellite TV 
station operated by a student network1 affiliated to the anti-Shinawatra People’s 
Democratic Reform Committee (PDRC).

Soldiers were temporarily stationed outside some media outlets. The news service of 
Thai PBS, a national public service channel, decided to ignore the broadcast ban by 
using YouTube to broadcast its programming online. The military responded by raiding 
the station and briefly detaining deputy news director Wanchai Tantiwitthayapithak.

1.
Network of Students 

and People for Reform 
of Thailand (NSPRT).



 9   	     

As well as blanket censorship, the military also resorted to specific censorship, 
banning certain articles prior to publication. According to the Thai Journalists 
Association (TJA), army officers went to the headquarters of a daily newspaper on 24 
June and ordered its staff not to publish an article about the creation by Thai exiles 
of an anti-coup group called Free Thais for Human Rights and Democracy (FTHD).

Unlicensed community radio stations were also ordered to suspend broadcasting 
and, at the end of May, nearly 3,000 “illegal” community radio stations were closed for 
good. On behalf of the military, the National Broadcasting and Telecommunications 
Commission confirmed their permanent closure a few days later. 

Propaganda strategy – “NCPO TV”

The grounds given for closing TV stations after the coup was “afin que la population 
reçoive une information correcte sans un biais qui pourrait provoquer des 
malentendus, amplifier le conflit et influer sur son action de maintien de la paix.” 

Soldiers were dispatched to stand guard at television stations. Broadcasters, 
including 10 satellite TV stations, were ordered to shut down “to ensure that 
information will be distributed rightly and to prevent any distortions which could lead 
to misunderstandings and it could lead to wide spread conflicts.”

But instead of leaving the country’s TV screens in the dark or showing test cards, the 
junta ordered all TV channels to broadcast NCPO announcements (and nothing but 
these announcements), partly to reassure the public that no other coup d’état was 
under way. For several days, Thais changed channels in vain because all they could 
find on their screens was the junta’s logo or, from time to time, the announcements of 
the new interim prime minister, Gen. Prayut, and a junta spokesman trying his hand at 
been a news presenter.

©
 P

R
A

C
H

AT
A

I

 
Access to the Prachatai
 website is blocked after 
Gen. Prayut Chan-o-cha 
seizes power.



On the day they military imposed martial law, they took a step that would help to 
buttress their future monopoly of communication – they opened an NCPO Facebook 
page that continues to be one of the junta’s central communication tools. They did 
not need to open a Twitter account because the Royal Thai Army’s press relations 
department already had one.

On 30 May 2014, Gen. Prayut launched a weekly TV show called “Returning 
Happiness to Thailand” in which he is the star. In this show, which all TV and radio 
stations have to broadcast, he talks about what the junta did in the past week. The 
aim is to “clarifier certains points d’intérêt public,”

He will use the programme to discuss the work done by his administration over the 
previous week and clarify issues in the public interest, said Col Sirichan Ngathong, 
the deputy spokeswoman for the NCPO. 

Col. Sirichan Ngathong, the junta’s deputy spokesperson, told the media on 1 June 
2014. In the first show, Gen. Prayut explained why the military toppled Yingluck 
Shinawatra’s government on 22 May and then he quickly moved on to threatening 
those who disobeyed the NCPO’s orders, participated in anti-coup protests or said 
negative things about the junta in the media. Obviously, no questions can be put to 
the general in these shows.

©
 P

R
A

C
H

AT
A

I



 11   	     

Propaganda designed to justify military rule took new forms in the following months. 
After Gen. Prayut ordered writers to come up with TV scripts promoting the country’s 
image, a soap opera with a Thai army background began being broadcast in July 
2015. It was the ninth remake of “My Super Lovely Captain,” the story of a romance 
between a young recruit and his commanding medical officer, a woman with the rank 
of captain. As the independent online newspaper Prachatai explained, “The soap 
reinforces and naturalizes far-right ideals of how military power is not only natural 
but beneficial to the nation.” All of the previous versions of the soap were also made 
immediately after one or other of Thailand’s many military coups.

Long-planned coup?

In his already mentioned analysis for the New York Times, published on 30 May 
2014, Duncan McCargo wondered whether the coup was carried out in a “fit of 
pique” after the declaration of martial law failed to have the desired effect or whether 
it was premeditated. When you consider the ruthlessness, speed and effectiveness 
with which information was muzzled, especially “Red Shirt” information, it is hard to 
imagine that the coup decision was taken between 20 and 22 May and that the 
military were able to carry out such a swift and complete clampdown without a long 
period of preparation.

The independent online newspaper Prachatai points out 
that remakes of “My Super Lovely Captain,” a TV soap 
that idealizes the army and military rule, have often been 
produced in the immediate aftermath of Thailand’s many 
military coups.



After declaring martial 
law, the army issued a 
string of orders and official 
announcements designed 
to control the media. No 
fewer than seven of the 20 
announcements broadcast 
by radio and TV stations 
on 22 May 2014 imposed 
drastic restrictions on the 
media and the flow of 
information, including online 
information. In the course of 
June 2014, the NCPO issued 
184 orders and 122 official 
announcements, according to 
the NGO iLaw. Listed below 
are the announcements 
affecting freedom of 
information and media 
freedom that were broadcast 
on 22 May 2014.

Announcement 3b/2557, 
“Prohibition of news reporting, 
dissemination and selling of 
publications which undermine 
internal peace and order,” bans all 
distorted news and information 
that can cause social division 
and unrest or messages that may 
threaten or cause widespread 
fear, the impact of which can 
affect the task of maintaining 
peace and order.

 NCPO ANNOUNCEMENTS 

©
 M

A
N

A
N

 V
AT

SY
AY

A
N

A
 /

 A
F

P



 13   	     
TV channels and all unauthorized 
community radio stations are to 
suspend broadcasting immediately.

Announcement 17/2557, 
“Dissemination of information 
and news through the Internet,” 
instructs Internet Service Providers 
to “suspend transmission of 
any distorted and provocative 
information” and to report 
to the headquarters of the 
National Broadcasting and 
Telecommunications Commission.

Announcement 18/2557, 
“Dissemination of information 
and news to the public,” orders all 
media workers and online social 
network operators to refrain from 
transmitting “false or defamatory 
messages or messages causing 
hatred toward the monarchy, the 
heir-apparent, and all members 
of the royal family,” “news which 
might be threatening to the 
national security and defamatory 
to other persons,” “criticism of 
the operations of the NPOMC,” 
“information (...) on the operations 
of government agencies,” 
“persuasion to gather or assemble 
in order to oppose officials of the 
NPOMC and its relevant personnel,” 
or “threats to attack or injure any 
person that might cause public 
panic or fear.”

In July 2014, 18/2557 was 
replaced by 97/2557, empowering 
the authorities to close any 

Announcement 4/2557, 
“Broadcasts of radio broadcasting 
stations, TV broadcasting services 
and community radio stations,” 
orders all radio and all terrestrial, 
cable and satellite TV stations, 
both public and private, to suspend 
their programmes and to broadcast 
nothing but programmes provide 
by Royal Thai Army.

Announcement 12/2557, 
“Request for Cooperation from 
Social Media Networks,” asks 
operators of social media networks 
to censor messages inciting 
violence, violation of the law or 
opposition to the NPOMC or else 
face immediate termination of their 
services.

Announcement 14/2557, 
“Prohibition of instigation of 
conflicts and opposition to the 
function of NPOMC,” orders media 
outlets not to interview individuals 
or groups “not currently holding 
official positions,” including former 
judges and those who worked in 
the judicial system, whose opinions 
might “lead to further violent 
conflict and create confusion.” 
Non-compliance will result in 
immediate closure.

Announcement 15/2557, 
“Request for cooperation in 
suspending broadcasting of 
satellite television channels, digital 
television channels, and community 
radio stations,” announces that 14 

media outlets transmitting 
any information described in 
18/2557 including information 
that is “defamatory or causes 
hatred towards the monarchy, 
the heir-apparent, and all 
members of the royal family.” 
This is even vaguer than the 
notorious criminal code article 
112 on lèse majesté. The 
Thai Journalists Association 
protested and, surprisingly, the 
junta issued an amendment two 
days later, 103/2557, limiting 
the ban to criticism that has “the 
dishonest intention to damage 
the credibility of the NCPO with 
false information” and lifting the 
threat of immediate closure for 
non-compliance.

Other announcements affecting 
freedom of information and 
media freedom include 23/2557, 
26/2557, 27/2557, 32/2557, 
33/2557, 37/2557, 41/2557, 
45/2557, 65/2557, 66/2557 and 
79/2557. The English-language 
versions of these announcements 
can be found at: www.
thaicoup2014.wordpress.com

 13 	  



2. CENSORSHIP AND SURVEILLANCE 
– ANY SPACE LEFT FOR FREEDOM OF 
INFORMATION ONLINE?
Online censorship, URL blocking and account closures
 
When the junta took power, it didn’t just tried to control the traditional media. Aware 
of the importance of online social networks, the military authorities summoned 
Internet Service Providers and ordered them to watch out for content that was 
“provocative” or “distorted” reality. On 28 May 2014, the Ministry of Information and 
Communication Technology blocked 219 websites regarded as “menaces pour la 
sécurité nationale,” while Facebook, YouTube and LINE (a chat service) were asked 
to close accounts with “illégaux” content.

The Ministry of Information and Communication Technology (MICT) has blocked 
219 websites which are deemed threats to “national security” according to an order 
of the military junta and it will ask Facebook, YouTube and Line, a chat application, 
to ban some user accounts which disseminate “illegal” content, Surachai Srisakam, 
Permanent Secretary of the MICT, told media on Tuesday.  

Facebook was “mysteriously” inaccessible throughout the country for about an hour 
the same day. In Bangkok, which has more Facebook users than any other city in 
the world, the junta initially announced that it had suspended the website but quickly 
retracted and blamed a technical problem. Telephone operator DATC nonetheless 
said Facebook’s temporary inaccessibility was indeed due to an order from the 
government.

Other online sources of news and information such as the independent news website 
Prachatai, the blogs of journalists, the sites of human rights NGOs such as Human 
Rights Watch and Thai Lawyers for Human Rights, and individual news articles were 
also subsequently blocked

Bulk surveillance and identity tracing

Many people decided to become citizen-journalists or bloggers after the coup, above 
all to help fill the news and information gaps and to offset the partisan behaviour 
of many media outlets (see 2.1). As the use of pseudonyms is common online, the 
junta decided within a few days of the coup to establish a system of bulk online 
surveillance. Order 26/2557 of 29 May 2014 provided for the creation of teams 
capable of intercepting and removing criminal content and of prosecuting the content 
owners. National police chief Gen. Somyos Pumpanmuang even proposed created a 
“National Internet Gateway” with the aim of enhancing the junta’s online censorship 
and surveillance capabilities. The project has yet to materialize.

The Department of Special Investigations (DSI), a thought police reporting to the 
justice ministry, is meanwhile pursuing an aggressive surveillance policy, joining 
private chat groups on the social messaging service LINE, creating Facebook 
accounts in order identify the authors of “illegal” messages and even inciting 
some people to criticize the monarchy or the junta in order to arrest them. Once in 
detention, suspects are forced to surrender their usernames and passwords to the 
police. The musician and blogger Patchara Kerdsiri had to give the military access to 
his Facebook account and mobile phone after revealing that Gen. Prayut’s wife was 
having fun at a party while the coup was being carried out.



Arthit Suriyawongkul, the coordinator of the Thai Netizen Network, a group that 
defends online freedoms and privacy, was one of the first people to voice concern 
about the Cybersecurity Bill and other proposed laws and amendments (eight in 
all) that were discreetly drafted by the Ministry of Information and Communication 
Technology, now renamed Ministry of Digital Economy and Society.

Dubbed the “Cyber-Martial Law” and unveiled in January 2015, the proposed 
Cybersecurity Law would legalize both bulk and individual online surveillance. It 
provides for the creation of a National Committee for Cyber Security which, under 
sections 33 and 34 of the bill, would be empowered to prevent the publication of 
online content. Data interception and website blocking would be possible without 
referring to a judge. The police units responsible for online surveillance would have a 
completely free hand.

The authorities also envisage ordering Internet Service Providers to install 
surveillance equipment, deploy bogus SSLs (protocols that are supposed to 
guarantee the security of online communications) and install spyware on the 
computers of their clients.

Technological arms race

According to a 2012 Thai senate report, the military have been trying to enhance 
their surveillance and censorship arsenal for years. Unconfirmed reports in 
September 2014 that the military had acquired new technology capable of detecting 
key words linked to lèse-majesté reportedly led to an increase in media self-
censorship. After hearing the rumours, the editors of one unidentified Thai-language 
daily are said to have asked all their staff to stop carrying out searches on websites 
with content related to lèse-majesté and to take extra care with any story involving 
lèse-majesté.

But worse may be to come. Digital freedom defenders are very disturbed about 
revelations on WikiLeaks that the Thai authorities have acquired surveillance malware 
sold by the Italian company Hacking Team. More than 100 emails between Hacking 
Team and the Thai police and army indicate that at least half a million dollars were 
spent in 2014 on purchasing its Remote Control System (RCS) software. According 
to the Bangkok Post, other leaked emails posted on WikiLeaks show that Thai 
private-sector companies such as Netsurplus and Samart Comtech (which has 30-
odd subsidiaries including the i-mobile phone manufacturer) are working with the 
government on the acquisition of Hacking Team software. It would give the junta the 
ability to intercept communications, remotely activate a mobile phone’s microphone 
and camera and access all of its content including contacts and messages.

Bloggers and cyber-activists continue fight

Ever since the coup, many citizen-journalists, cyber-activists and human rights 
defenders have responded with peaceful and determined resistance to the junta’s 
efforts to gag independent critics. After posting PDRC cartoons and criticism of the 
junta on Facebook, leading free speech champion Sombat Boonngam-anong was 
charged with violating article 116 of the criminal code (which penalizes seditious 
comments with up to seven years in prison) and article 112 (on lèse majesté). He 
was held for several weeks after refusing to respond to a summons from the junta 
and continues to be persecuted. By blocking his bank accounts, the junta forced him 
to stop being a presenter on Peace TV, an opposition TV station that was suspended 
immediately after the coup.

 15 	  



Some bloggers, cyber-activists and human rights activists have formed coalitions 
such as Resistant Citizen, Thai Student Centre for Democracy (TSCD) and Thai 
Lawyers for Human Rights (TLHR) in order to monitor the situation, post reports 
and analyses and denounce human rights violations by the junta, such as its use of 
military courts to try civilians. These groups may have varying aims but what they 
have in common is their ability to upset a regime that sees a threat in any public 
debate.

TLHR was created on 28 May 2014 with the aim of informing the Thai public of 
its rights under martial law. It publishes reports and statistics on its blog, which are 
quoted by the media, and it operates a telephone help line. Its lawyers include Anon 
Numpa, who has defended many people charged with lèse-majesté and who has 
himself been accused of posting anti-junta views online, especially on Facebook.

Internet – media refuge

Despite the close surveillance and censorship, journalists often use online social 
networks or personal websites to post information that could not be published by 
the media outlet they work for. Although they append disclaimers pointing out that 
their news organization is not responsible for what they post, the authorities pressure 
news media to “moderate” the content that their employees post online on a personal 
basis.

Some media outlets have meanwhile launched online platforms in order to continue 
or resume reporting. After being closed for eight years, the BBC’s Thai service was 
restarted on a three-month trial basis on 10 July 2014 on YouTube and Facebook, 
where reports are streamed in English and Thai without being censored by the junta. 
At the end of the trial, the British Foreign and Commonwealth Office approved the 
operation, which is currently funded until the end of 2015.

Peace TV imitated the BBC by relaunching its TV news service on YouTube in May 
2015, although the circumstances were very different. An opposition media outlet, 
Peace TV was closed by the junta in 2014 and its licence was withdrawn by the 
National Broadcasting and Telecommunication Commission. It is now broadcasting 
15 hours a day online to viewers with a much younger average age. It hopes to 
gradually recover its former older viewers

 
BBC Thai service’s 
Facebook page 
With reporting in both 
English and Thai, the BBC’s 
Thai service is relaunched 
on 10 July 2014 after being 
closed for eight years.

©
  F

A
C

E
B

O
O

K
  /

 B
B

C



 17  	   

3. FOREIGN MEDIA – THREAT TO 
THAILAND’S IMAGE?
Several foreign reporters told the Foreign Correspondents’ Club of Thailand (FCCT) in June 
2015 that they were having difficulty renewing their accreditation and work visas. Asked at 
news conference at the end of June if this was deliberate, a government spokesman told 
Reuters: “Absolutely not. There is no policy to stop foreign journalists from working in the 
kingdom.”

Speaking on condition of anonymity, because of fear of reprisals, a news agency journalist 
told The Nation that the authorities wanted to ensure that foreign correspondents were not 
too critical about two issues – “the military regime and the monarchy.” The reporter added 
that applicants were asked two questions during their work permit interview at the foreign 
ministry, one on their views of the monarchy and one on their views of the coup and the 
current government. 

The Nation went on to describe the difficulties encountered by two foreign journalists, one 
of them a freelancer, and revealed that the editor of the news organization to which the 
freelancer contributed in his country of origin was invited by the Thai embassy for a chat.

“The foreign media are definitely regarded as a threat to Thailand’s image and to internal 
security because many opposition Thais are reading the foreign media and are translating 
their articles into Thai,” another journalist told RSF on condition on anonymity. Referring 
to Pavin Chachavalpongpun, an academic who fled to Japan after refusing to respond 
to a summons from the junta, he added: “Some prominent exiles such as Prof. Pavin are 
regularly writing articles in foreign publications.”

He said he thought the accreditation problem seemed to be random and not necessarily 
connected to the political views of the individual journalists. “Much of this is open to 
speculation and connected to the lack of transparency surrounding the junta’s decision-
making in all areas,” he added.

The reception given to British freelance journalist Andrew MacGregor Marshall’s 2014 
book about Thailand, “A Kingdom in Crisis,” is a good example of the junta’s attitude to 
foreign reporting. Its content was deemed to defame, insult, or threaten against the king, 
the queen, the heir to the throne or the Regent. Marshall resigned from Reuters in 2011 
because it refused to publish the exclusive stories he was writing about the Thai monarchy.

FCCT targeted by NCPO

To prevent Thai NGOs and other independent information providers from increasing their 
international visibility or receiving international media coverage that would publicize their 
human rights reporting, the NCPO has maintained constant pressure on the Foreign 
Correspondents’ Club of Thailand, which often organizes news conferences and debates 
in which Thai journalists, intellectuals, civil society representatives and government officials 
participate.

When, after keeping a relatively low profile for eight months, the FCCT announced that it 
was organizing its first event on Thai politics in March 2015, it was quickly warned by the 
NCPO that the junta should not be criticized during the event. A few weeks later, the FCCT 
issued a statement saying it supported the criticism voiced by four Thai media organizations 
of an order recently issued by the NCPO under article 44 of the interim constitution. 
This order “gives military officers sweeping powers to censor the media, with harsh 
punishments possible for journalists deemed not to be in compliance,” the FCCT said.



Harassment of the FCCT increased a few months later although it cannot be said with 
certainty that this was a direct result of its previous positions. No fewer than three of the 
FCCT’s events in June were cancelled on the orders of the NCPO and police or as a result 
of pressure – a news conference by Thai Lawyers for Human Rights (a group formed after 
the coup), a discussion on “Article 112 and its role in Thai society,” and a Human Rights 
Watch presentation on human rights violations in Vietnam. In a statement about the threats 
that led to the cancellation of the article 112 debate, the FCCT said: “The FCCT has now 
been told that if the event goes ahead, the military will come and seal off access to the 
Maneeya Centre, where the club is located.”

“It is very difficult to assess the junta’s policy towards the foreign media,” a foreign 
correspondent said. “At times intimidation can be quite harsh, as seen in the various 
incidents with the FCCT, and at times things seem quite loose. They switch between 
intimidation and rather naïve appeals for understanding and cooperation.”

Violence and death threats
 
There were threats against the media, especially foreign investigative reporters, before 
the military seized power, but they have been exacerbated by the tension created 
by the military. Foreign journalists do not just have to come to terms with the junta’s 
unpredictable authoritarianism. They are also targeted by Thailand’s rival political 
factions, which scrutinize their coverage closely and constantly accuse them of 
violating their much vaunted neutrality. Such accusations obviously often follow a 
failure to attract favourable coverage.

Nick Nostitz, a German photojournalist who has spent more than 20 years in Thailand 
and who covered the political protests and ensuing military crackdown in 2010 very 
closely, was physically attacked in November 2013 by demonstrators opposed to then 
Prime Minister Yingluck Shinawatra. This attack was followed by a massive smear 
campaign in which local media participated (see part 2.1), by repeated death threats, and 
by a kidnap attempt a few days before the coup. He continues to receive threats and his 
ability to work is now limited by his concern for his safety.

“This hate campaign has basically made it impossible for me to continue living and 
working in Thailand, and as soon as we can, I will have to move with my family to Europe 
to start a new life,” Nostitz told RSF. “The ongoing threats mean that as long as I stay here 
I will continue to be a target. Both in terms of safety and financially, the rug has been 
pulled from under my feet.”

The increased power that the government confers on local officials in an attempt 
to ensure stability is another factor that indirectly contributes to the threats to some 
journalists. Andrew Drummond, a British freelance journalist who had covered Thailand 
for 25 years and had investigated organized crime, was forced to leave the country in 
January 2015 because he and his three children had been threatened and because he 
“knew too much,” as he wrote in his blog on 17 January.

Drummond could not expect any protection from the local authorities because he had 
been threatened by foreign criminals who were in cahoots with the Thai police. He had 
been getting threats for years and had even been repeatedly sued by the targets of his 
investigative reporting. In September 2004, a court in Pattaya (150 km south of the 
capital) gave Drummond a two-month suspended sentence as a result of a libel suit 
brought by a Scottish bar-owner over a report accusing the bar-owner illegal activity. The 
many lawsuits, which were very costly because of the Thai legal system, were another 
factor in Drummond’s decision to leave.



 19   	     

After covering 
organized crime in 

Thailand for 25 years, 
investigative journalist 

Andrew Drummond 
is forced to leave the 

country in January 
2015 after threats 

against him and his 
three children.

 
A crowd attacks German 

freelancer Nick Nostitz on 25 
November 2013 after an 

opposition leader branded him 
as a “Red Shirt” government 

supporter.
© POST PUBLISHING



Former army chief and self-
proclaimed prime minister, Gen. 
Prayut Chan-o-cha is an eccentric 
megalomaniac known for his 
verbal thunderbolts and caustic 
responses to anyone daring to 
pose a bold question. There are so 
many examples that, in September 
2014, the online newspaper 
Prachatai compiled a list of 
comments by Prayut on various 
subjects in which it was unclear 
whether or not he was speaking 
in jest.

One would like to think that 
Prayut’s threats against journalists 
are also jokes but the way he 
has suppressed free speech 
suggests that the worst is to 
be feared. He gave his view of 
journalism on 5 March 2015, 
celebrated as “Reporters Day” in 
Thailand. Journalists should “play 
a major role in supporting the 
government’s affairs, practically 
creating the understanding of 
government’s policies to the public, 
and reduce the conflicts in the 
society,” he said.

His hostile comments about the 
media have drawn the entire 
world’s attention to his contempt 
for freedom of information and 
its defenders, who he regards as 
a threat to the nation. Asked at 
a news conference on 25 March 
2015 what the government would 
do to journalists who do not stick 

to the official line, he replied grimly: 
“We’ll probably just execute them.” 
He gave no sign that he was 
making a joke.

At the same news conference, he 
accused Thapanee Iestsrichai, a 
well-known investigative reporter 
with Channel 3, of harming the 
Thai economy by exposing human 
trafficking in the fishing industry. 
During a visit to the Indonesian 
island of Benjina, Thapanee had 
discovered graves containing 
the remains of hundreds of Thai 
citizens. Instead of applauding 
investigative reporting in the public 
interest, Prayut attacked Thapanee. 
“What will happen if we report this 
in a big way, telling the world about 
our trafficking and illegal fishing 
problems? What if they stop buying 
fish worth 200 billion baht from us? 
Will you take the responsibility?”

Prayut also lashed out at the daily 
newspaper Matichon, accusing it 
of supporting Thaksin Shinawatra, 
the former prime minister deposed 
in 2006, and Thaksin’s allies, who 
were back in power at the time of 
the 2014 coup. “Don’t think I don’t 
know that your writing is pro the 
previous administration,» he told a 
Matichon reporter.

Prayut has cracked down on those 
who don’t support his policies and 
defend the fundamental right to 
criticize. Since imposing martial 

law in May 2014, he has gagged 
not only reporters, bloggers and 
news outlets, but also performers, 
intellectuals, academics, opposition 
politicians and anyone regarded 
as overly critical of himself and the 
junta. He has a weekly TV show 
that he uses to intimidate the 
media. Called “Returning Happiness 
to Thailand,” it is broadcast 
nationwide and gets its name from 
a song he composed. On this show, 
he explains government policy, 
criticizes the latest media coverage, 
accuses news editors not paying 
him enough attention, and calls for 
more “cooperation.”

Last spring, the junta announced 
that it wanted to teach journalists 
how to ask questions at news 
conferences although Prayut insists 
that he is not afraid of the media. 
«I do not have control over the 
media, nor do they have power 
over me.» He said in June 2015. 
In September 2014, he “ironically” 
threatened to create new laws that 
would result in “inconveniences 
to journalists, the press, radio 
channels, and television channels.” 
Unfortunately, his record after 16 
months as prime minister suggests 
that such threats must be taken 
very seriously. 

 PRAYUT CHAN-O-CHA, 
 PREDATOR OF PRESS FREEDOM 

©
 W

A
N

G
 Z

H
A

O
 /

 A
F

P



 21   	      21  	   

 
Gen. Prayut Chan-o-cha, leader of 
the NCPO and all the government 
institutions that do the NCPO’s 
bidding, tolerates no criticism or 
questioning of his rule. PRAYUT CHAN-O-CHA, 

 PREDATOR OF PRESS FREEDOM 



There is no shortage of taboos 
for the media in Thailand and, 
after Gen. Prayut seized power, 
subjects related to politics 
(even remotely so) became 
much more sensitive. More than 
ever, the issue of lèse-majesté 
(criticizing the monarchy) 
is the biggest headache for 
journalists, who even hesitate 
to cover lèse-majesté court 
cases or to do online searches 
for terms related to the subject. 
Here is a non-exhaustive list 
of taboos and other subjects 
that can lead to a “friendly” 
summons from the military 
or the Department of Special 
Investigations.

His Untouchable Majesty
Pongsak Sriboonpeng, a 
48-year-old Internet user, was 
sentenced to 30 years in prison 
on 7 August 2015 on a charge 
of insulting the monarchy in six 
Facebook posts. Hundreds of 
people, including journalists, 
intellectuals, academics and 
politicians, have been arrested 
on lèse majesté charges. As no 
more than an anonymous phone 
call suffices for the Department of 
Special Investigations to begin an 
investigation, strict self-censorship 
is the rule. Two journalists are 
currently serving a prison sentence 
on a lèse majesté charge. One of 
them is Somyot Prueksakasemsuk, 
the editor of the magazine Voice 
of Thaksin, who was sentenced 

 THE JUNTA’S TABOOS I

©
 A

F
P

 P
H

O
TO

 /
 P

O
R

N
C

H
A

I K
IT

TI
W

O
N

G
S

A
K

U
L 



 23   	     

 THE JUNTA’S TABOOS I concern for the junta. Thanks to 
article 44 of the new constitution, 
the junta has been able to prevent 
this highly sensitive case from 
being reopened.

Trafficking in Rohingya refugees : 

Members of Burma’s Rohingya 
community, regarded by the United 
Nations as one of the world’s most 
persecuted minorities, have long 
been fleeing to Thailand and other 
neighbouring countries. Tens of 
thousands of Rohingya refugees 
have been transported by Thai 
traffickers and many have been 
the victims of extortion by the 
Thai police and armed forces. The 
military have repeatedly prevented 
journalists from boarding boats 
in order to interview refugees. In 
December 2013, the Royal Thai 
Navy brought a libel suit against 
the Phuketwan news website for 
quoting a paragraph from a Reuters 
report claiming that the Thai 
military profit from the trafficking in 
Rohingya refugees.

Corruption : 

The need to protect state secrets 
and prevent threats to national 
security is a useful pretext for 
covering up long-standing illegal 
practices and scandals, some 
of which have proved harder to 
expose than others. This is the 
case with Thailand’s “boiler rooms” 
– fraudulent international share 
trading centres involving foreign 
criminals, Thai organized crime and 
members of the Thai police and 
judicial system. British freelance 

to 11 years in prison in 2013 
in connection with two articles 
deemed to have been critical of 
King Bhumibol Adulyadej.

Gen. Prayut and the NCPO

As the NCPO is running the 
country, the taboo on criticizing 
the NCPO extends in practice 
to criticism of all branches of the 
state including the police, army and 
courts. And of course Gen, Prayut, 
the prime minister and dictator, 
who concentrates all powers in his 
hands under article 44 of the new 
constitution, tolerates no criticism 
and does not hesitate to threaten 
journalists whose questions are 
a little too audacious. But what 
the junta least tolerates is anyone 
questioning the legitimacy of its rule.

2010 bloodshed : 
 
Major anti-government 
demonstrations led by the “Red 
Shirts” were brought to a bloody 
end in April 2010 when soldiers 
opened fire indiscriminately, killing 
political activists, civilians and 
journalists. The toll was nearly 
100 dead (including two foreign 
journalists) and more than 2,000 
wounded. The military claimed that 
non-lethal munitions were used to 
contain the rioting but everything 
suggests the contrary. Pressure 
was put on the former government 
to resist civil society attempts 
to hold the military responsible 
and continued impunity for the 
massacre is an ever-present 

 23  	   

journalist Andrew Drummond 
received many death threats 
after getting too close to this 
milieu, one populated with 
every kind of corrupt official, 
policeman, army officer and 
judge. Drummond had to flee 
the country after the latest 
and most serious of these 
threats.

“Red Shirt” supporters display 
photos of Fabio Polenghi and 

Hiro Muramoto, two 
journalists who were killed 

when the military used force 
to disperse anti-government 

demonstrations in 2010. 
Nowadays, the junta is doing 

everything possible to suppress 
references to these clashes, in 
which about 100 people died.



The junta puts a great deal of pressure on the traditional 
media and many are censored or forced to censor 
themselves. But journalists say the media are also the 
prisoners of Thai society’s extreme polarization and the 
media’s collusion in this polarization. In private, they say they 
are worried by the impossibility of removing the permanent 
threat of a lèse majesté prosecution and the impossibility 
of criticizing the various political factions without being 
systematically and irreparably branded by their peers or 
by public opinion. The Thai judicial system – ever ready to 
criminalize public statements and abuse the law, as in the 
Phuketwan trial – is one of the key terrains where combat 
must be engaged in order to rescue the media’s “fourth 
estate” function and to promote freedom of information.

The Thai media are 
heavily polarized 

between those that 
support the “Red 
Shirts” and those 
that support the 

“Yellow Shirts.” Few 
media outlets are 

non-aligned. ©
 A

F
P

 /
 P

O
R

N
C

H
A

I  
K

IT
TI

W
O

N
G

S
A

K
U

L 

IS THAILAND’S PRESS 
STILL CAPABLE 
OF FUNCTIONING AS WATCHDOG?



 25  	   

IS THAILAND’S PRESS 
STILL CAPABLE 
OF FUNCTIONING AS WATCHDOG?



1 . MEDIA – VICTIMS OF ITS OWN 
POLARIZATION
A bicoloured environment...
 
It took a Thai journalist just a few seconds to describe the media landscape. “The Thai 
media are pretty much divided along the colour fault line,” he said. “On the Red Shirt side 
you have Matichon, Khaosod and Voice TV, while on the Yellow Shirt side you have 
Manager, Thai Post, The Nation, Naewna and Daily News. Thai Rath is somewhat fickle, 
inasmuch as it tends to side with whoever has the upper hand. The Bangkok Post is kind 
of pro-Yellow, but I think it is more accurately described as pro-establishment.” With a few 
variations and sometimes more nuancing, the other journalists questioned by RSF offered 
a similar assessment.

The same goes for TV stations. Alongside the state-owned stations (Channels 3, 
7, 9 and 11), which are closely censored by the government or army, there are the 
“propaganda stations of the colour groups.” On the red side, you have TV 24 (Asia 
Update before the coup), Peace TV (UDD TV before the coup) and Voice TV. On the 
yellow side, you have Fa Wan Mai (Blue Sky TV before the coup), which supports the 
Democrat Party and the PDRC, and ASTV, which is owned by Sondhi Limthongkul, one 
of the main leaders of the former People’s Alliance for Democracy (PAD).

Thousands of community radio stations affiliated to either Red Shirts or Yellow Shirts 
complete the picture. Most of them have been forced to close or to censor themselves 
since the coup. Other media outlets, such as the non-profit news website Prachatai, 
nonetheless manage to stand apart from the polarization. Created in 2004 in response to 
harassment of the media under Thaksin Shinawatra, Prachatai has maintained a critical 
stance towards each successive government.

...that doesn’t encourage freedom of information 

Thai and foreign journalists agree that the media’s polarization is “harming press freedom 
in Thailand,” as one put it. It prevents Thai media and journalists from uniting in an 
effective struggle against government censorship and against pressure from the various 
political and financial interest groups. “The polarization also means that reporters from 
red-leaning media sometimes get attacked or intimidated by supporters of the yellow side 
at rallies, and vice versa,” a journalist with the Matichon Publishing Group said.

Mutual hostility is often evident among journalists themselves, resulting in grave violations 
of the most elementary professional ethics and even offences punishable by the law. 
During the (Yellow Shirt) PDRC demonstrations from October 2013 to May 2014, 
journalists often clashed in the press, on online social networks and sometimes even 
in the field, with reporters occasionally witnessing fisticuffs between photographers 
affiliated to rival camps.

“The Yellow Shirt-leaning media were mostly pro-coup,” the Mathichon journalist said. 
“They had actually been asking for a coup for some time in their editorials and op-eds. 
Yellow Shirt-leaning media also urge the junta to crack down on what they perceive to be 
Red Shirt networks and lèse majesté suspects.”

In late 2013, German photojournalist Nick Nostitz was the target of an unprecedented 
social network hate campaign backed by (the Yellow Shirt) Blue Sky TV, in which he 

© CRAIG MARTELL / FLICKR



 27  	   

was accused of being an agent in the pay of the Red Shirts. After he was attacked by 
demonstrators and then narrowly escaped abduction on 7 May 2014, other foreign 
journalists reported these accusations on their own social networks and some went so far 
to suggest that his “biased coverage” was to blame for the attacks.

“It is almost impossible for Thai media not to be drawn into the conflict,” a foreign reporter 
said. “Even if a media outlet tries to be neutral in its reporting – meaning factual and 
observant of journalistic ethics – it will end up being seen as supporting one side or the 
other. Khao Sod and Matichon, for example, were heavily attacked in speeches at the 
Sai Loh Fah rallies that a Democrat Party-affiliated group (a predecessor of the PDRC) 
organized in mid-2012. The attacks were screened and repeated on their Blue Sky 
channel, making it very dangerous for the reporters of these papers to cover the rallies. 
They often resorted to using press cards from other outlets as ID. Things only got only 
worse during the PDRC demonstrations, of course. Incidents were also initiated at Red 
Shirt rallies and by Red Shirt media, especially in 2009 and 2010, but none as severe as 
during the PDRC rallies, especially those in 2013-14.”

Failure of press institutions

Journalists criticize the leading press institutions such as the Thai Journalists Association 
(TJA), the Press Council and the National Broadcasting and Telecommunications 
Commission (NBTC), which regulates the media. Many journalists boycott the TJA and 
other journalists’ associations, accusing their leaders of being too supportive of the 
government and not doing enough to defend the interests of those they are supposed 
to represent. Members of the various journalists’ associations also constitute the Media 
and Information Technology Reform Committee, which has been criticized for drafting 
draconian regulations for the media and failing to consult with them.

The NBTC has been the subject of similar criticism. Consisting mainly of army officers, 
its independence of the government its not guaranteed, it does not operate transparently 
and it has too much coercive power over the media. Under article 37 of the broadcast 
media law, it can remove any content that threatens “national security” and “la morale du 
peuple.” And it has abused this power to the point that, in July 2015, a court overturned 
an NBTC decision taken a few months before to close the pro-Red Shirt Peace TV, and 
allowed it to reopen. The FCCT, the nerve centre of the foreign media in Thailand, has 
also been the subject of controversy, above all in connection with its failure to condemn 
Somyot Prueksakasemsuk’s conviction on a lèse majesté charge and, in general, to voice 
concern about the lèse majesté problem.

Defending media freedom

“Both the Thai and foreign media can play a big role as defenders of civil rights in 
Thailand,” the Matichon press group journalist said. “The junta is not an outright 
dictatorship like North Korea or China. They are still sensitive to the opinion of the Thai 
public and the world community, and the press can keep challenging the junta on its 
poor rights records and other problems in Thailand.” He said international coverage of 
Rohingya trafficking and, above all, the coverage by both Thai and international media of 
the arrests of 14 students in June 2015 showed the scale of the impact that the media 
can have on the junta when they all acted together.

© PORNCHAI KITTIWONGSAKUL / AFP



2.   COMBATTING ABUSE OF THE LÈSE 
MAJESTÉ LAW
On 7 August 2015, travel agency employee Pongsak Sriboonpeng was sentenced 
to 30 years in prison under the lèse majesté law (article 112 of the criminal code) 
in connection with six posts on Facebook that were deemed to have defamed the 
monarchy. The court initially sentenced him to 10 years in prison for each post (60 
years in all) but halved the total because he pleaded guilty. Pongsak will never be 
able to appeal against his sentence, the harshest ever passed in a lèse majesté 
case, his lawyer said, because he was tried by a military court in line with an NCPO 
announcement on 25 May 2014, three days after the coup, that military courts will 
henceforth handle all lèse majesté cases, a decision that is flagrant breach of the 
International Covenant on Civil and Political Rights.

Lèse majesté – weapon of mass detention

The number of lèse-majesté cases has grown steadily since the coup. Protecting 
the monarchy at all costs against its critics is a priority for the junta, which has 
strengthened its coercive and surveillance powers and has carried out a massive 
wave of arrests in which the targets have included intellectuals, political dissidents, 
human rights defenders, bloggers and journalists.

Many people who voluntarily responded to a summons from the junta found them 
being arrested and taken before a military judge on a lèse-majesté charge. Like the 
junta itself, the military courts are extremely authoritarian and rigid. Independent 
news and information providers have been tried and convicted behind closed doors, 
without anyone there to observe the proceedings. Defence rights have been violated, 
say lawyers who were refused copies of the indictment. The sentences have been 
harsher than those normally issued by civilian courts.

A military court sentenced Kathawuth Bunphithak, a citizen-journalist and online 
radio presenter to five years in prison on 18 November 2014 for hosting a web radio 
programme on political subjects that allegedly violated the lèse-majesté law. Six days 
later, Thai E-News website editor Somsak Pakdeedech was sentenced to four and 
a half years in prison for posting an article by Giles Ji Ungpakorn, a former Bangkok 
university professor who fled the country in February 2011 after being charged with 
lèse-majesté in connection with his book, A Coup for the Rich. Arrested three days 
after the May 2014 coup, Somsak had already been in the military’s sights and Thai 
E-News, a political news aggregator, has often been censored by the authorities, 
especially during periods of political tension. In July 2010, it was one of the allegedly 
“pro-Red Shirt” online media outlets that were blocked in Thailand.

The work of Department of Special Investigations includes identifying the anonymous 
authors of content critical of the monarchy, especially when they form a network 
and coordinate their activity online. The DSI announced in February 2015 that it had 
broken up an “anti-monarchy” network that had distributed hundreds of podcasts 
with information and political comments critical of the royal family in the past three 
years. In all, eight members of this “Banpodj Network” were arrested, including its 
alleged founder, Hassadin “Banpodj” Uraipraiwan, 66. A reward of 200,000 bahts 
had been offered for informing leading to his arrest. In July 2015, a Bangkok military 
court sentenced the eight alleged members to five years in prison. Two other persons 
regarded as sympathizers got three-year sentences.



 29   	     

The Somyot Prueksakasemsuk case

On 19 September 2014, a Bangkok appeal court upheld the 11-year jail sentence 
that a criminal court passed on Somyot Prueksakasemsuk, the editor of a now defunct 
bimonthly called Voice of Thaksin, on 23 January 2013 on a lèse-majesté charge for 
publishing two articles deemed to have defamed the monarchy, neither of which he 
wrote himself. The court sentenced him to five years for each article, plus one year 
that was the suspended sentence he received for a previous conviction. Somyot was 
arrested in the southeastern province of Sa Kaeo on 30 April 2011, two days after 
helping to launch a campaign to collect 10,000 signatures for a petition for the lèse-
majesté law’s removal from the Thai criminal code. His lawyer was able to appeal to the 
supreme court because the case began before the junta introduced military courts for 
lèse-majesté cases. Despite international protests, the courts are still refusing to free 
Somyot on bail. Seventeen requests have been made since he was jailed.

© KARNT THASSANAPHAK 

Somyot Prueksakasemsuk, a journalist who edited the Voice 
of Thaksin bimonthly, is serving a 10-year jail sentence for 
publishing two articles that “insulted” the Thai monarchy.
 



Somyot’s wife, Sukanya, and their two children, aged 23 and 19, are the targets of 
close surveillance and intimidation by the authorities. On 25 May 2014, soldiers 
arrested them and held them in an army building in Bangkok for six hours.

International hunt for lèse-majesté suspects

The many arbitrary arrests and convictions handed down by the junta’s courts have 
driven some critics of the monarchy (especially journalists, academics and cyber-
activists) to flee the country (see box) or go underground. They include Saran 
Chuichai, an LGBT activist and outspoken junta critic, who is wanted for criticizing 
the monarchy’s role in Thai politics in an interview for 13 Siam Thai Channel in 
September 2013.

They also include Somsak Jeamteerasakul, a well-known University of Thamamsat 
history lecturer and political commentator who posts on Facebook. He fled the 
country in 2014 after being threatened and receiving a summons from the junta. 
On 12 February 2014, gunmen opened fire on his home and his car. The authorities 
found fault with two articles in which he commented on an interview with Princess 
Chulabhorn that was published on websites in March and April 2011. He was also 
taken to task in February 2014 over some of his Facebook posts. His family has 
been harassed by the authorities since his departure.

Once abroad, most of these exiles resume their activities and step up their efforts 
to draw the international community’s attention to Thailand’s lèse majesté law and 
its dire impact on freedom of information. In response, the Thai government has 
pressured host countries to extradite Thai political refugees. During an official 
meeting with French ambassador Thierry Viteau on 13 July 2015, Thai justice 
minister Paiboon Koomchaya requested the extradition of three Thai citizens accused 
of insulting the monarchy. Other countries including the United Kingdom and New 
Zealand have received Thai extradition requests but all have refused.

Trash collectors

To help track down dissidents, the government uses the “Rubbish Collection 
Organization,” a group of ultra-royalists that identifies and harasses people who 
criticize the monarchy. Led by Maj. Gen. Rientong Nan-nah and cooperating with the 
military and palace, it wages hostile campaigns on Facebook against lèse majesté 
suspects. At the very least, its targets are ostracized socially and lose their jobs. In 
many cases, the group’s accusations of lèse majesté have led quickly to arrests. The 
organization also asks Thais based abroad to help track down “fugitives.” When they 
are found, it posts their addresses online and urges its supporters to harass and 
threaten them.



 31   	     

Accused of lèse-majesté and 
under threat of death, university 
academic and political analyst 
Somsak Jeamteerasakul had to 
flee Thailand after the coup. The 
authorities have continued to 
threaten his family.

 31  	   



In June 2015, RSF was 
contacted by a Thai journalist 
who had just fled to Europe 
after narrowly escaping 
arrest by the Department of 
Special Investigations for 
criticizing the regime and the 
lèse-majesté law. Like this 
journalist, who we call Anton 
for the purposes of this 
interview, many Thais have 
had to flee the country since 
2014

Anton was a researcher and fixer 
for foreign reporters working in 
Thailand. As such, he researched 
sensitive issues such as the 
lèse-majesté law for leading 
international news organizations 
such as the New York Times. 
But this wasn’t why he had to 
flee. It was because of what 
he had been posting under a 
pseudonym on Facebook, LINE 
and Twitter. He posted criticism of 
the monarchy and army, and their 
negative impact on such aspects 
of Thai society as education, 
social class divisions and 
prostitution. He also condemned 

 INTERVIEW 

 WITH A JOURNALIST WHO FLED 

©
 C

R
E

AT
IV

E
 C

O
M

M
O

N
S

 



 33   	     

 INTERVIEW 

 WITH A JOURNALIST WHO FLED 
If I had stayed, I would probably 
now be in prison on charges of 
violating the lèse majesté law and 
the Computer Crimes Act. They 
would probably have given me a 
sentence of between 10 and 30 
years in prison.

What are your biggest 
concerns as regards freedom 
of the media and freedom of 
information in Thailand?

The most disturbing problem is 
that although we – journalists and 
news media – have the power 
to influence the majority, we are 
afraid to speak the truth about the 
most important thing, which is the 
monarchy’s influence on all aspects 
of Thai society. And we cannot talk 
about it because of article 112, the 
lèse majesté law. Both Thai and 
foreign media are afraid to say the 
truth, and this is the cause of all 
the free speech problems at every 
level of our society. It the source of 
the obscurantism in the education 
system, in which we are taught 
that the monarchy is above us and 
cannot be touched. We are afraid 
of going to hell because we are 
taught that human beings who are 
born into the royal family are holy 
and are like God. We are taught 
to be loyal to the monarchy and to 
never dare criticize those above us.

the bullying of dissidents and the 
activities of ultra-royalist groups 
such as the Rubbish Collection 
Organization, which hounds lèse 
majesté suspects. 

He had been about to interview a 
dissident at the start of June when 
DSI officers went to his parents’ 
residence in his hometown and 
forced the family to contact him 
and tell him to go to the police. 
He eventually realized the police 
had identified him from his online 
activity despite his use of a 
pseudonym. 

After talking to other journalists 
who had already had run-ins with 
the junta, and after consulting 
human rights lawyers, he decided 
to leave Thailand quickly. But 
the authorities still have him in 
their sights. They have told his 
family and friends he is a criminal, 
showing them what he has posted 
online, and they have been asking 
whether his family was involved in 
his activities. As a result, he has 
had to sever contacts with his 
family and friends in order not to 
put them in danger.

What would have happened if 
you had stayed in Thailand?

 33  	   

What can be done about 
this?

Only the exile media and 
anti-royalist groups outside 
Thailand can openly criticize 
the monarchy and explain 
in clear terms why we must 
abolish the lèse majesté law. 
For those inside Thailand it 
is too dangerous, even using 
pseudonyms. The Internet 
is the only remaining space 
where ordinary people, 
students, activists, former 
politicians and foreign media 
are free. You cannot expect 
people to stage street 
demonstrations and marches 
against article 112. Everything 
must be done online.



3.   PHUKETWAN TRIAL – 19-MONTH FIGHT 
OVER MEDIA FREEDOM
RSF was one of the observers at the trial of two English-language news website 
journalists, Alan Morison and Chutima Sidasathian, in the southern province of 
Phuket in July 2019. What follows is an evaluation of both the trial itself and their entire 
19-month-long exposure to the Thai judicial system’s extremely defective machinery. It 
was the first trial in Thailand to result from a military lawsuit against media personnel.

Morison, the 65-year-old Australian editor of the Phuket-based news website 
Phuketwan, and Chutima, 31, a Thai reporter who covers the Rohingya refugee issue 
for Phuketwan, were accused by the Royal Thai Navy on 18 December 2013 of 
criminal libel and of violating the Computer Crimes Act. The charges were prompted 
by a 41-word paragraph in a Phuketwan story published on 17 July 2013 that was 
headlined, “Thai military profiting from trade in boatpeople, says special report.” The 
offending paragraph was a quote from a Reuters special report about Thai military 
participation in the trafficking of Rohingya refugees from Burma. Reuters itself has 
not been sued by the Thai military.

The quoted Reuters paragraph said: “The Thai naval forces usually earn about 2,000 baht 
($65) per Rohingya for spotting a boat or turning a blind eye, said the smuggler, who 
works in the southern Thai region of Phang Nga [the province immediately to the north 
of Phuket] and deals directly with the navy and police.” Questioned twice by the police, 
on 18 and 23 December 2013, Morison and Chutima learned that they were facing the 
possibility of a five-year jail term and a fine of 100,000 bahts (2,000 euros).

“With the whole future of Thailand as a democracy up in the air, it is not a good time for 
the military to be suing media outlets using oppressive criminal defamation laws,” said 
Morison, an award-winning journalist who also works for international media outlets such 
as CNN and the South China Morning Post. “The Computer Crimes Act is even more 
unsavoury. When a respected arm of the military chooses to wield bad laws rather than 
making a telephone call or issuing a media release, you have to wonder where Thailand is 
being taken.” 

Unavoidable trial?

The Royal Thai Navy brought its complaint against Phuketwan under sections 326, 
328 and 332 of the Thai criminal code, concerning criminal defamation, and under 
section 14 (1) of the Computer Crimes Act (CCA), which penalizes the downloading 
of “forged (...) or false computer data, in a manner that is likely to cause damage to 
[a] third party or the public.”

The CCA charge has proved to be the greater threat for the two journalists. The CCA 
provides for bigger jail terms and no negotiation is possible. Even if the Royal Thai 
Navy had decided to drop its case, Morison and Chutima would continue to be subject 
to proceedings under the CCA. With their lawyer’s help, they submitted a complaint 
to the National Human Rights Commission arguing that the CCA was being used in 
an unintended manner, and that their dispute with the Royal Thai Navy was a purely a 
defamation matter. The complaint was unsuccessful.

On 17 April 2014, a judge issued an order for the Phuket provincial court to try the 
case in March 2015. (The date was subsequently changed to July 2015.) All ensuing 
mediation attempts failed, including one by the National Human Rights Commission. At 
one point Morison and Chutima were told that the libel case could be dropped if they 
issued a public apology. They refused partly on principle and partly because they feared 
that, far from leading to withdrawal of charges under section 14 of the CCA as well, the 



 35   	     

apology could be interpreted as a confession for use in a trial on the CCA charge. Was 
the navy trying to trap them?

Neither the international coverage of the case nor the many protests by embassies, UN 
bodies and local, regional and international human rights and media freedom NGOs 
sufficed to prevent the trial being held from 14 to 16 July 2015.

The trial
 
Morison thought the facts of the case should suffice to prove his and Chutima’s 
good faith and innocence. But his lawyers thought they should demonstrate that the 
prosecution had no way of proving that he and Chutima had actually posted the article 
online because, under the Computer Crimes Act, the prosecution has to prove that the 
defendants disseminated the offending material.

At the same, the offending paragraph posed problems for the prosecution case. Firstly, it 
was not written by the two Phuketwan journalists. It was the product of an investigation 
by Reuters. Secondly, as it referred only to “Thai naval forces” and not to the “Royal Thai 
Navy,” the prosecution could not assert beyond any doubt that the Royal Thai Navy was 
in fact the article’s target.

Many international 
observers attended 

the trial of journalists 
Alan Morison and

Chutima Sidasathian 
in the southern city 

of Phuket in July 
2015.

© BENJAMIN ISMAÏL / RSF



When Morison and Chutima arrived at the Phuket provincial court on 14 July, local 
journalists, journalists with Australian news organizations, and reporters working for 
Agence France-Presse and the Associated Press were waiting for them. But there 
was no one from Reuters, whose silence on this case was repeatedly criticized by 
Morison and Chutima and their supporters.

The trial was attended by international observers, who constituted most of the 
30-odd people in the courtroom. Those present included representatives from the 
UNESCO office in Bangkok, an Australian embassy official, several Australian jurists, 
members of human rights organizations, (iLaw, ICJ, RSF and SEAPA) and journalists.

Prosecution witnesses

The first day of the trial was given over to testimony by prosecution witnesses. Royal 
Thai Navy Capt. Pallop Komalodaka, deputy director of the intelligence division of 
the third naval zone command, was presented as the prosecution’s key witness. 
It was the reference to “2,000 baht per Rohingya” that prompted the lawsuit, he 
said. A naval linguistic expert (who was not called to testify) reportedly translated 
and analysed the paragraph and finally decided it was defamatory. A superior then 
ordered Capt. Pallop to sue Phuketwan.

When cross-examined by the defence, who pointed out that the offending paragraph 
did not mention the “Royal Thai Navy,” Pallop replied that the term “Thai naval forces” 
could only refer to the Royal Thai Navy and that if the intention had been to use a 
non-specific, generic term, then “maritime forces” should have been used. Three 
policemen were also called to testify on the first day, but their testimony contributed 
nothing to the prosecution case.

Phuketwan 
journalists Alan 
Morison and 
Chutima Sidasathian 
on 14 July 2015, 
after the first day 
of their trial before 
a provincial court in 
Phuket.

© BENJAMIN ISMAÏL / RSF



 37   	     

Trial ends without prosecutor
 
A surprise awaiting defendants and observers on the second day. The prosecutor 
(who had faced eight defence lawyers alone on the first day) did not come to the 
courtroom. The defendants, first Morison and then Chutima, gave their testimony 
without cross-examination. During this relatively short four-hour hearing, they 
responded to the questions put to them by their defence lawyers and to the judge’s 
occasional requests for clarification.

Much of Morison’s testimony was given over to describing his journalistic career 
and Phuketwan, which he created in 2008. He also answered questions about 
Phuketwan’s coverage of the Thai military (of which it had presented a positive 
image on many occasions in the past) and about its coverage of the Rohingya issue. 
The defence also mentioned the awards that he and Chutima had received. On the 
third day, the defence presented just two witnesses – two legal experts who testified 
that the Computer Crimes Act did not apply to this case.

The judge acquitted Morison and Chutima on 1 September 2015. Responding to the 
verdict, Morison said I feel fantastic. The bad dream has ended. We’re just so pleased 
that it’s over. It’s good news for Thailand and for media freedom as well». 

Trial’s impact

“This case is indicative of how the Thai judicial system actually works,” a foreign 
reporter said on condition of anonymity. “The apparent rule of law actually hides a 
highly corrupt system in which judges accept flimsy cases. In some cases money 
influences the outcome. Reparations are not automatic even if you are exonerated. 
And when you are sued, you are presumed guilty.”

The fact that Reuters was not sued (not until now, at least), the fact that the Royal 
Thai Navy said it was the target of the paragraph despite not being named, and 
the lack of any evidence proving an intention to cause harm should have sufficed 
for a judge to have rejected the suit on the grounds that it was illogical and lacked 
substance.

But Thai justice does not work like that. The case dragged on for 19 months and has 
taking a considerable toll on Morison, Chutima and the rest of the Phuketwan staff. 
The website was temporarily blocked. Chutima was blacklisted by the military from 
September 2014 to January 2015. And both Morison and Chutima were unable to 
spend time with their respective fathers (who both happened to die in June 2015) 
during the last days of their lives.

Although most of the legal expenses have been assumed by organizations such 
as Media Legal Defence Initiative or covered by various donations, the financial 
situation of Phuketwan and its publisher, Big Island Media, has been badly hit and 
Phuketwan’s journalists are now facing the possibility of the website’s temporary or 
permanent closure.



v 

Although Morison and Chutima were acquitted, the case’s deterrent effect on both 
the local and national press is enormous, and this has grave consequences for 
freedom of information. There is no guarantee that the verdict will set a judicial 
precedent for journalists in similar circumstances in the future. Instead, many 
journalists will censor themselves when covering the Royal Thai Navy, increasing the 
lack of transparency surrounding its activities. The identity of the officer who ordered 
Capt. Pallop to sue Morison and Chutima is meanwhile still unknown.



 39   	     

 CONCLUSION 
 

Although Prime Minister Prayut Chan-o-cha and the army and police have clamped 
down on freedom of information in an unprecedented manner, Thailand continues 
to portray itself as a “tourist paradise” and as a country where it is good to be alive, 
exploiting a no longer justified contrast with neighbours such as Cambodia, Laos 
and Burma. Behind the beaches and Buddhist temples lies a harsh dictatorship 
that tolerates neither criticism and nor freely and independently reported news and 
information.

Gen. Prayut cannot be compared to North Korea’s ruthless Kim Jong-un, who 
demands a personality cult that knows no limits, or to the Chinese Communist Party, 
which is able to turn entire regions into “information black holes” and to abduct and 
jail hundreds of human rights defenders without eliciting expressions of outrage from 
the international community. And the Thai junta is not the Burmese junta either.

Nonetheless, the NCPO has been able to appropriate tactics and strategies from 
these three authoritarian regimes. Like the Chinese government, the junta has 
established permanent control over local and foreign media and has imposed prior 
censorship on reporting that is overly sensitive or critical of the military by dispatching 
soldiers to news organizations, by sending summonses or invitations to “have coffee” 
to journalists, and above all by using the threat of long jail sentences passed by a 
compliant judicial system to get them to censor themselves.

Like Pyongyang’s dictator, Gen. Prayut has cast himself as the nation’s saviour, he 
appears in his own weekly TV programme and he orders severe sanctions for those 
who dare to question his legitimacy or criticize his policies. Finally, Thais who know how 
the Burmese junta responded to the Saffron Revolution in 2007 are reluctant to issue 
calls for peaceful demonstrations on the streets of Bangkok and other major cities.

The obsession of the past 15 months with restoring “peace and order” (or its use as 
a pretext) has stripped journalists and independent civil society representatives of the 
media freedom and freedom of information that they had won at great cost during 
the previous decade. This theft of freedoms that are indispensible to democracy has 
been perpetrated by the military in full view of the international community, which has 
not, however, sufficiently decried it.

v 



 RECOMMENDATIONS 

To Prime Minister Prayut Chan-o-cha and the NCPO:

•	 Quickly agree to a visit by the UN Special Rapporteur on the promotion and 
protection of the right to freedom of opinion and expression.

•	 Repeal draconian laws and articles, including the criminal defamation law, the 
Computer Crimes Act and article 112.

•	 Free the journalists Somyot Prueksakamseuk and Somsak Pakdeedech and 
free all the citizen-journalists, bloggers and cyber-activists who have also been 
imprisoned for lèse-majesté or on other charges linked to the provision of news 
and information.

•	 Stop threatening news and information providers, stop summoning them 
for questioning, stop intimidating them, stop harassing them and stop using 
repressive laws to prosecute them.

•	 Stop targeting the foreign media and the Foreign Correspondents’ Club.
•	 Stop censoring media outlets, including news websites. The interim constitution 

that replaced martial law must not be used as grounds for imposing drastic 
restrictions on the free flow of information. Closing a media outlet or blocking a 
website should not be possible without a court hearing that respects the right of 
defence.

•	 Refrain from introducing a bulk online surveillance programme in Thailand and 
abandon or significantly change the proposed Cybersecurity Law in consultation 
with civil society organizations.

•	 Put a stop to the smear campaigns and intimidation campaigns waged by 
political groups against certain foreign journalists and news organizations.

•	 Stop the harassment of news and information providers who have had to flee the 
country or who reside abroad.

•	 Withdraw from media regulatory bodies such as the Press Council and the 
National Broadcasting and Telecommunications Commission.

To the media:

•	 Begin an internal debate about journalistic ethics and practices with the aim of 
moving beyond the current partisan behaviour, which is counter-productive.

•	 Commit fully to media reform by getting more involved in the organizations that 
represent the media.

•	 Systematically report all violations of media freedom and freedom of information 
to journalists’ associations.

•	 Pool efforts to combat self-censorship and coordinate actions in defence of 
media freedom.

•	 Issue contracts to freelance journalists who cover dangerous situations.
•	 To Thai and foreign journalists:
•	 1.  Report all violations and threats to media freedom and freedom of information 

to your editors and to media organizations.
•	 2.  Pool efforts to combat self-censorship and coordinate actions in defence of 

media freedom.

v 



 41   	     

To organizations that represent the media:

•	 Begin a thorough debate about how you function and about the mechanisms 
designed to ensure that the media are completely independent of the authorities, 
and ensure that your priority is defending media freedom and the interests of the 
media as a whole.

•	 Establish and/or strengthen relations with international media freedom 
organizations in order to receive more assistance from them.

•	 Work on recruiting more members in order to increase your representativeness 
and reinforce your advocacy capability.

To the international community:

•	 Condemn the Thai government’s violations of media freedom and freedom of 
information and call for an end to the persecution and censorship of news and 
information providers.

•	 Make international cooperation and assistance conditional on a substantial 
improvement in respect for freedom of information.

•	 Help Thailand’s media organisations  (TJA, TBJA, NBCT and NPC) to ensure that 
they are independent.

•	 Provide moral and financial support to Thai Lawyers for Human Rights, 
Media Inside Out, iLaw, Thai Netizen Network, FCCT and all other civil society 
organizations that defend freedom of expression in Thailand.

v 



v 



 43   	     

v 

REPORT BY BENJAMIN ISMAÏL, HEAD OF RSF’S ASIA-PACIFIC DESK



REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to inform and be 
informed throughout the world. based in Paris, it has ten international bureaux (Berlin, 
Brussels, Geneva, Helsinki, Madrid, Stockholm, Tunis, Vienna and Washington DC) and 

more than 150 correspondents in all five continents.

General Secretary : CHRISTOPHE DELOIRE
Head of Asia-Pacific desk : BENJAMIN ISMAÏL

asie@rsf.org

Secrétariat international
CS 90247

75083 Paris Cedex 02
Tel. +33 1 44 83 84 84 

  Web : www.rsf.org


