
 
5 лютого 2025 р. 

 

 

РОСІЯ 
 

International Reporters − коли іноземні 
пропагандисти стають на службу кремлівській 

дезінформації 
Понад рік онлайн-платформа International Reporters, що фінансується 
кремлівськими мережами впливу, підміняє журналістські кодекси для 
просування російської дезінформації. Під оманливою назвою вона об'єднує 
міжнародних пропагандистів, завданням яких є просування наративів Москви 
для виправдання її агресії проти України та просування її зовнішньої політики. 
"Репортери без кордонів" (RSF) засуджують новий інструмент пропаганди, який 
сприяє забрудненню інформаційного простору. 

"Бажаю вам успіхів. Ми зробимо все, щоб підтримати ваш проект". Такими словами 
Володимир Путін у липні 2023 року публічно підтримав проєкт International Reporters, 
представлений його співзасновницею, французькою блогеркою Крістель Неан, яка 
прийняла російське громадянство. 

Через кілька місяців, у листопаді 2023 року, цей багатомовний сайт був запущений з 
недвозначними заголовками: "Біженці в Україні повертаються додому в Маріуполь і 
оселяються в Росії" або "Україна, країна з населенням, вбитим за англосаксонські 
інтереси". Для просування російської окупації України, військових "успіхів" та  
зовнішньої політики десяток пропагандистів з восьми різних країн сформували команду 

https://rsv.ru/news/1/5605/?utm_source=google.com&utm_medium=organic&utm_campaign=google.com&utm_referrer=google.com


International Reporters і публікують контент у форматах відео та статтей з претензією на 
журналістику, французькою, російською та англійською мовами. Серед них − Адрієн 
Бокке, француз, який живе в Росії, отримав російське громадянство, відомий тим, що 
поширює російську дезінформацію про війну в Україні у французьких медіа; Андреа 
Лучіді, прокремлівський італієць, демонструючий символ російського вторгнення "Z" у 
відеоролику, який згодом отримав "притулок" у Росії; Ванесса Білі, британка, яка 
співпрацювала з російським пропагандистським каналом RT і підтримувала колишнього 
сирійського диктатора Башара аль-Асада. 

Обіцянка Володимира Путіна про підтримку дійсно здійснилася. За перші дев'ять 
місяців 2024 року International Reporters отримали понад 27 000 євро від АНО "Діалог 
Регіони" − організації, яка перебуває під санкціями США, фінансується та управляється 
Кремлем. У 2024 році International Reporters також отримала прямий грант від 
російського Міністерства цифрового розвитку. 

"За оманливою назвою International Reporters в дійсності знаходиться новий вебсайт 
на службі у Москви. Фінансований кремлівськими мережами впливу, він мобілізує 
міжнародних пропагандистів, які часто базуються в Росії, для охоплення іноземної 
аудиторії. Через так звані "репортажі" вони поширюють російські наративи, 
спрямовані на виправдання вторгнення в Україну та просування політики Кремля на 
міжнародному рівні. RSF засуджують цей інструмент пропаганди, який забруднює 
інформаційний простір. 

Жанна Кавельє,  

Керівниця відділу Східної Європи та Центральній Азії RSF  

Пропагандистська машина Кремля 

Хоча аудиторія International Reporters залишається скромною − трохи більше 56 000 
підписників у Telegram, 12 000 у "ВКонтакте" і майже 20 000 в X − їхня сила полягає в 
їхніх авторах, відомих пропагандистів у Росії, зокрема співзасновниках: Вікторії 
Смородіної та Крістель Неан. 

Вікторія Смородіна, представлена як "головна редакторка" сайту, очолює компанію 
"Лабораторія уваги", створенe в жовтні 2023 року для заснування та фінансування 
International Reporters. Вона зробила свою кар'єру в Ростовській області на південному 
заході Росії після закінчення "Майстерні нових медіа". Цей керований Кремлем 
"журналістський тренінг", створений спільно з російською організацією АНО "Діалог", 
очолює Володимир Табак, пропагандист, який серед іншого працював на російського 
президента. АНО "Діалог" перебуває під санкціями Європейського Союзу з 2023 року за 
поширення дезінформації про війну в Україні. Її дочірня організація "АНО "Діалог 
Регіони" перебуває під санкціями США з 2024 року через поширення нею російської 
дезінформації, зокрема, під час виборів у США. 

Крістель Неан, "головна співредакторка" International Reporters, також є випускницею 
"Майстерні нових медіа". Проживаючи з 2016 року на окупованому українському 
Донбасі, ця француженка, яка отримала російське громадянство у 2021 році, 
співпрацювала з місцевими пропагандистськими медіа та заснувала перший 

https://www.liberation.fr/checknews/adrien-bocquet-a-aussi-menti-sur-son-passe-militaire-20220607_JUFIZ2SAFFC43IVQFYEFXDRMOY/
https://www.liberation.fr/checknews/adrien-bocquet-a-aussi-menti-sur-son-passe-militaire-20220607_JUFIZ2SAFFC43IVQFYEFXDRMOY/
https://x.com/AndreaLucidi/status/1656316894587043842
https://deadlydisinformation.org/source/Deadly_Disinformation_EN.pdf
https://x.com/vanessabeeley/status/916945083768983552
https://rsf.org/en/syria-rsf-calls-bashar-al-assad-be-prosecuted-murder-181-journalists-2011-revolution
https://www.opensanctions.org/entities/NK-kKZ25mEt4rUXTMeNWer6zz/
https://digital.gov.ru/uploaded/files/spisok-na-sajt-mintsifryi.docx
https://dzen.ru/video/watch/65a92a2f59823b34db4ea3d9
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202402455
https://x.com/Colon_David/status/1762042772268196074


французький пропагандистський вебсайт Donbass Insider, попередника International 
Reporters. З 2019 року вона перебуває під українськими санкціями. Основна авторка 
матеріалів для International Reporters, вона знімає себе в окупованих містах на сході 
України, таких як Авдіївка, беручи інтерв'ю у місцевого населення. 

Обидві жінки активно рекламують свій вебсайт. У той час як Вікторія Смородіна 
популяризує професію "журналіста" в школах Ростова-на-Дону, міста на південному 
заході Росії, Крістель Неан неодноразово з'являється в прокремлівських медіа. Їхню 
роботу помітили: в листопаді 2024 року серія їхніх "документальних фільмів" про 
окуповане українське місто Маріуполь отримала нагороду "Астра 2024" як "найкращий 
спеціальний проєкт". Цей конкурс дозволяє Кремлю нагороджувати своїх 
найвідданіших прихильників. Він був створений у 2023 році Фондом розвитку нових 
медіа, який належить Олександру Малькевичу, російському підприємцю, який очолює 
російську дезінформаційну мережу на окупованих українських територіях. 

Альянс міжнародних груп, що поширюють кремлівський наратив 

International Reporters розширюють свою мережу в Африці. Під час Міжнародного 
економічного форуму в Санкт-Петербурзі в 2024 році International Reporters підписали 
угоду про співпрацю з камерунською прес-групою "For You Media", яку очолює 
підприємець і політик Серж Матомба. Таким чином, камерунська медіагрупа пропонує 
платформу для членів мережі, запрошуючи, зокрема, італійського пропагандиста 
Андреа Лучіді та Крістель Неан, яка регулярно приймає участь в дебатних програмах. 
Угода також передбачає навчальні курси, які проводять російські "журналісти". 
Заснована в 2022 році, "For You Media" просуває "панафриканістський" політичний 
дискурс, а також проросійські та антизахідні наративи. Прес-група також найняла 
колишніх журналістів з телеканалу Afrique Media TV, відомого своїми редакційними 
зв'язками з російським державним ЗМІ RT. 

Команди International Reporters та Сержа Матомби, з якими зв'язалися RSF, не 
відповіли на запити про інтерв'ю. 

Україна та Росія посідають відповідно 61-ше та 162-ге місця зі 180 країн у Світовому 
індексі свободи преси RSF за 2024 рік. 

 

 

https://www.donbass-insider.com/fr/2024/02/22/donbass-insider-devient-international-reporters/
https://www.opensanctions.org/entities/Q111022885/
https://shkola64-rostov.ru/2024/04/professionaly/
https://shkola64-rostov.ru/2024/04/professionaly/
https://rutube.ru/video/a32e649eaabec57098ddacadb93e8f5f/
https://rsf.org/en/investigation-mysterious-alexander-malkevich-kremlin-propagandist-ukraine?mc_cid=645891af1d&mc_eid=UNIQID
https://t.me/internationalreporters/57323
https://t.me/internationalreporters/57323
https://t.me/internationalreporters/57912
https://t.me/internationalreporters/64248
https://www.jeuneafrique.com/1427976/politique/justin-tagouh-la-voix-de-moscou/
https://www.jeuneafrique.com/1427976/politique/justin-tagouh-la-voix-de-moscou/
https://rsf.org/en/russia-serbia-how-rt-spreads-kremlin-s-propaganda-balkans-despite-eu-sanctions
https://rsf.org/classement
https://rsf.org/classement

